Text: Jakub Zeman
Ilustrace: Jiří Straka
Předmluva: Wu Yi
S ilustracemi malíře a sinologa Jiřího Straky a předmluvou profesora Pekingské akademie výtvarných umění Wu Yiho
Při realizaci tohoto počinu se sešel Zeman, japanolog, a Straka, sinolog, aby v kombinaci krátké sedmnáctislabičné básně haiku a monochromní tušové malby vyjádřili své vnímání umění okamžiku, každý optikou své disciplíny.
Oba autory spojuje kromě dlouholetého přátelství fakt, že ačkoliv oba dodržují dálněvýchodní formu, dávají jí vlastní obsah, který může být středoevropský stejně jako čínský nebo japonský, a oba se vyhýbají orientálním rekvizitám, nesnaží se vytvářet chinoaserie či žapanérie. Jejich tvorba pramení z osobního prožitku, usiluje o autenticitu, není vykalkulovaná.
Předmluvu napsal jeden z nejvýznačnějších současných čínských malířů, profesor Wu Yi, jehož mistrovství v zachycení okamžiku malbou je velice blízké duchu haiku a který vnímá ,malbu jako „tiché praktikování zenu“.
Dle svých slov se snaží svou tvorbou zachytit neobyčejnost zdánlivě obyčejných věcí, což je ostatně jedna ze základních definic žánru poezie haiku.
Tvůrčí souznění Straky a Wu Yiho se projevuje ve společných projektech, jako např. chystané výstavě v Pekingu.
Počet sto osm básní představuje sto osm buddhistických iluzí (japonsky gan), symbolizujících neustálou proměnu forem, přičemž jak tato transformace, tak vědomí pomíjivosti všech dějů i jevů inspiruje přemýšlivého tvůrce k osobitému zření, promítajícího se i do tvorby.
Jakub Zeman (nar.1975) japanolog, publicista, tlumočník, působil jako lektor a později kurátor mimoevropských sbírek Národní galerie, dlouholetý příznivec a propagátor tradiční japonské kultury a estetiky, dlouholetý autor i teoretik žánru haiku, milovník čaje a čajové kultury, dlouholetý adept bojových umění a japonského meče.
Jiří Straka (nar.1967) sinolog, malíř tvořící dálněvýchodní technikou tušové malby, absolvent Ústřední Pekingské malířské akademie, vystavoval v nejprestižnějších čínských i českých galeriích (Today Art Museum, 798 Art District, Muzeum Kampa, Galerie Rudolfinum…), znalec tradiční čínské kultury a umění, pobývá v Praze i Pekingu, kde s manželkou A Qin provozuje galerii CCC (China Czech Contemporary)
Wu Yi (nar.1966), jeden z nejvýznačnějších současných čínských malířů, profesor na čínské nejprestižnější Ústřední Pekingské malířské akademii, přednáší i na řadě světových universit. Řada výstav v nejpřednějších čínských i světových galeriích, kromě odborné publikační činnosti i literární tvorba, často kombinovaná s vlastními půvabnými ilustracemi, především deníkové zápisky z cest a pobytu v zahraničí . Přes dokonalé zvládnutí východní i západní malířské techniky se dopracoval ke svému osobitému stylu,vyzařujícímu laskavost i smysl pro humor. Svou malířskou tvorbu vnímá jako,tiché praktikování zenu“.
Sorry, the comment form is closed at this time.